93180595 19. Горелик Г. Б., Руднев Б. И. Исследование причин и анализ выхода из строя левого главного двигателя марки 8NVDS48A-3U на т/х «Иван Жданов» ОАО «Амурское пароходство»
There is no translation available.

Научная статья
УДК 629.12-8+629.12.012.9
DOI: doi.org/10.48612/dalrybvtuz/2024-70-19
EDN: WDTDBD

Исследование причин и анализ выхода из строя левого главного двигателя марки 8NVDS48A-3U на т/х «Иван Жданов» ОАО «Амурское пароходство»

Геннадий Бенцианович Горелик
Морской государственный университет имени адмирала Г. И. Невельского, Владивосток, Россия,
Доктор технических наук, профессор, старший научный сотрудник научного департамента
e-mail:  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Борис Иванович Руднев
Дальневосточный государственный технический рыбохозяйственный университет, Владивосток, Россия,
Доктор технических наук, профессор кафедры «Холодильная техника, кондиционирование и теплотехника»
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Аннотация. Рассмотрен случай аварийного выхода из строя левого главного двигателя сухогрузного теплохода «И. Жданов» и проведен анализ причин, приведших к подобному исходу. Исследование и анализ возможных причин аварийного выхода из строя левого главного двигателя (ЛГД) базировался на выписках из судовой документации, судового журнала, объяснительных записок судовых механиков и их опроса, перечня работ по дефектовке рамовых и шатунных подшипников на судоремонтном заводе. В результате анализа авторы пришли к заключению, что основным фактором исхода явились так называемые форс-мажорные обстоятельства: намотка рыбопромысловой сети на винт и последующей череды событий, приведших к тяжелому отказу двигателя. Показано, что при отсутствии средств безразборной диагностики не реально использование так называемой системы СТОФС, которую пытаются реализовать при технической эксплуатации соответствующие службы пароходств.

Ключевые слова:  авария, главный двигатель, форс-мажорные обстоятельства, человеческий фактор

Скачать статью.

© Горелик Г. Б., Руднев Б. И., 2024
Для цитирования:  Горелик Г. Б., Руднев Б. И. Исследование причин и анализ выхода из строя левого главного двигателя марки 8NVDS48A-3U на т/х «Иван Жданов» ОАО «Амурское пароходство» // Научные труды Дальрыбвтуза. 2024. Т. 70, № 4. С. 186–192.
Статья поступила в редакцию 12.11.2024; одобрена после рецензирования 21.11.2024; принята к публикации 26.11.2024.


Origrnal article
DOI: doi.org/10.48612/dalrybvtuz/2024-70-19

Investigation of the causes and analysis of the failure of the left main engine of the 8NVDS48A-3U brand on the Ivan Zhdanov m/s of Amur Shipping Company

Gennadiy B. Gorelik
Maritime State University named after admiral G. I. Nevelskoy, Vladivostok, Russia, 
Doctor of Technical Sciences (Eng), Professor, Senior Researcher of the Scientific Department
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Boris I. Rudnev
Far Eastern State Technical Fisheries University, Vladivostok, Russia, 
Doctor of Technical Sciences, Professor of the Department of Refrigeration, Air Conditioning and Heat Engineering
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Abstract. The article considers the case of an emergency failure of the left main engine of the dry cargo ship I. Zhdanov" and an analysis of the reasons that led to such an outcome was carried out. The study and analysis of possible causes of the emergency failure of the left main engine (LGD) was based on extracts from the ship's documentation, the ship's log, explanatory notes of ship mechanics and their survey, and the completion of work on defective frame and connecting rod bearings at the ship repair plant. As a result of the analysis, the authors concluded that the main factor in the outcome was the so-called force majeure: the winding of the fishing net on the screw and the subsequent series of events that led to severe engine failure. It is shown that in the absence of means of non-selective diagnostics, it is not realistic to use the so-called STFS system, which the relevant shipping services are trying to implement during technical operation.

Keywords: accident, main engine, force majeure, human factor

© Gorelik G. B., Rudnev B. I., 2024
For citation:  Gorelik G. B., Rudnev B. I. Investigation of the causes and analysis of the failure of the left main engine of the 8NVDS48A-3U brand on the Ivan Zhdanov m/s of Amur Shipping Company. Scientific Journal of the Far Eastern State Technical Fisheries University. 2024; 70(4): 186–192. (in Russ.).
The article was submitted 12.11.2024; approved after reviewing 21.11.2024; accepted for publication 26.11.2024.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.