93180595 7. Молоков Н.С., Бойко С.П., Кича П.П. Некоторые закономерности процесса загрязнения и очистки циркуляционного масла судового дизеля
There is no translation available.

Научная статья
УДК 621.43.013:629.3

Некоторые закономерности процесса загрязнения и очистки циркуляционного масла судового дизеля

Николай Сергеевич Молоков1, Сергей Петрович Бойко2, Павел Петрович Кича3
1, 2 Морской государственный университет имени адмирала Г.И. Невельского, Владивосток, Россия
3 Дальневосточный государственный технический рыбохозяйственный университет, Владивосток, Россия
1 Аспирант кафедры судовых двигателей внутреннего сгорания, SPIN-код: 8121-6450, AuthorID: 1077761, ResearcherID: AAA-7012-2022; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
2 Кандидат технических наук, доцент кафедры судовых двигателей внутреннего сгорания, SPIN-код: 2975-7872, AuthorID: 1059734; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
3 Кандидат технических наук, доцент, доцент кафедры судовых энергетических установок, SPIN-код: 7258-9751, AuthorID: 818386e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Аннотация. Рассмотрена совместная работа комплекса «дизель–смазочная система–циркуляционное масло–сепаратор» и установлено влияние его звеньев на процесс изменения эксплуатационных свойств масла, проявляемый через динамику накопления в нем механических примесей при работающем двигателе. Выявлена роль маслоочистителя в общем балансе нерастворимых загрязнений в циркуляционном масле судового дизеля. Обоснована пропускная способность центробежного сепаратора в смазочной системе двигателя, при которой накопление механических примесей в масле находится на минимальном уровне. Приведены основные кинетические уравнения старения смазочного масла в дизеле при условии компенсации его угара и работе без долива. Расчетные зависимости по старению масла могут использоваться для определения срока его службы до замены.

Ключевые слова:  центробежный сепаратор, очистка масла, смазочная система, судовой дизель, оптимальный режим сепарирования

Скачать статью.

© Молоков Н.С., Бойко С.П., Кича П.П., 2021
Для цитирования: Молоков Н.С., Бойко С.П., Кича П.П. Некоторые закономерности процесса загрязнения и очистки циркуляционного масла судового дизеля // Научные труды Дальрыбвтуза. 2022. Т. 59, № 1. С. 69–81.
Статья поступила в редакцию 08.02.2022; одобрена после рецензирования 28.02.2022; принята к публикации 21.03.2022.


Original article

Some patterns of marine diesel engines circulating oil contamination process

Nikolai S. Molokov1, Sergei P. Boiko2, Pavel P. Kicha3
1, 2 Maritime State University named after admiral G. I. Nevelskoy, Vladivostok, Russia   
3 Far Eastern State Technical Fisheries University, Vladivostok, Russia
1 Postgraduate Student of the Department of Marine Internal Combustion Engines, SPIN-code: 8121-6450, AuthorID: 1077761, ResearcherID: AAA-7012-2022, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
2 PhD in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marine Internal Combustion Engines, SPIN-code: 2975-7872, AuthorID: 1059734; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
3 PhD in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Ship Power Plants, SPIN-code: 7258-9751, AuthorID: 818386; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Abstract. Operation of the complex "diesel – lubricating system - circulating oil - separator" is considered and its influence on the process of changing the operational parameters of the oil.  It’s shown through the dynamics of the accumulation of mechanical impurities in the oil when engine is running. The role of the oil purificator in the overall balance of insoluble contaminants in the circulating oil of a marine diesel engine is revealed. The presence of the optimum capacity of the centrifugal separator in the engine lubrication system is shown, at which the level of accumulation of mechanical impurities in the oil is at a minimum level. Kinetic equations for lubricating oil aging in marine diesel engine are given under the condition of operation without topping up. The calculations can be used to determine oil lifetime before its replacement.

Keywords:  centrifugal purifier, lubricating oil purification, lubricating system, marine diesel engine, optimum purification mode

© Molokov N.S., Boiko S.P., Kicha P.P., 2022
For citation: Molokov N.S., Boiko S.P., Kicha P.P. Some patterns of marine diesel engines circulating oil contamination process. Scientific Journal of the Far Eastern State Technical Fisheries University. 2022;59(1):69–81. (in Russ.).
The article was submitted 08.02.2022; approved after reviewing 28.02.2022; accepted for publication 21.03.2021.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.