93180595 9. Ганнесен В.В., Соловьёва Е.Е. Риски получения повреждений корпуса судна при ведении промысла во льдах
There is no translation available.

Научная статья
УДК 629.12

Риски получения повреждений корпуса судна при ведении промысла во льдах

Виталий Витальевич Ганнесен1, Екатерина Евгеньевна Соловьёва2
1,2 Дальневосточный государственный технический рыбохозяйственный университет, Владивосток, Россия
1 Доцент, доцент кафедры судовождения, SPIN-код: 8351-9640, AuthorID: 812731e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
2 Старший преподаватель кафедры судовождения, SPIN-код: 2621-0656, AuthorID: 1108787; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Аннотация. Зимняя навигация – сложная, но обычная операция в морях Дальневосточного региона. Ведение промысла в замерзающих морях имеет специфическую проблему – риск получения повреждения корпуса от столкновения со льдом. При проектировании судов, плавающих в районах, покрытых льдом, ледовые нагрузки, вызванные взаимодействием судна со льдом, представляют собой доминирующий источник нагрузки. Спецификой промысловых судов является то, что в процессе эксплуатации может меняться посадка. И если изменение дифферента предусмотрено в требованиях установки верхней и нижней границ ледового пояса, то наличие крена не учитывается. В работе приводится характеристика ледового плавания, реакция корпуса судна на ледовые нагрузки, а также риск получения повреждений корпуса выше ледового пояса при осуществлении промысла. Приведены формулы, учитывающие величину угла динамического крена на циркуляции в зависимости от состояния остойчивости, радиуса кривизны траектории и скорости движения, позволяющие оценить риск получения повреждений корпуса выше «ледового пояса».

Ключевые слова:  ледовая прочность, лед, ледовый класс, ледовая нагрузка, проблема ледового плавания прочность корпуса судна, промысловое судно, безопасность мореплавания

Скачать статью.

© Ганнесен В.В., Соловьёва Е.Е., 2022
Для цитирования: Ганнесен В.В., Соловьёва Е.Е. Риски получения повреждений корпуса судна при ведении промысла во льдах // Научные труды Дальрыбвтуза. 2022. Т. 61,
№ 3. С. 77–86.
Статья поступила в редакцию 03.10.2022; одобрена после рецензирования 05.10.2022; принята к публикации 07.10.2022.


Original article

Features of operation of fishing vessels in ice conditions

Vitalii V. Gannesen1, Ekaterina E. Soloveva2
1,2 Far Eastern State Technical Fisheries University, Vladivostok, Russia
1 Associate Professor, Associate Professor of the Department of Navigation, SPIN-код: 8351-9640, AuthorID: 812731e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
2 Senior Lecturer of the Department of Navigation, SPIN-код: 2621-0656, AuthorID: 1108787; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

AbstractWinter navigation is a complex but common operation in the seas of the Far Eastern region. Fishing in freezing seas has a specific problem – the risk of damage to the hull from a collision with ice. When designing vessels sailing in areas covered with ice, ice loads caused by the interaction of the vessel with ice represent the dominant source of load. The specifics of fishing vessels is that the landing may change during operation. And if the trim change is provided for in the requirements for the installation of the upper and lower boundaries of the ice belt, then the presence of a roll is not assumed. The paper describes the characteristics of ice navigation, the reaction of the vessel's hull to ice loads, as well as the risk of damage to the hull above the ice belt during fishing. Formulas are given that take into account the magnitude of the dynamic roll angle on the circulation, depending on the state of stability, the radius of curvature of the trajectory and the speed of movement.

Keywords:  ice strength, ice, ice class, ice load, problem of ice navigation ship hull strength, fishing vessel, navigation safety

© Gannesen V.V., Soloveva E.E.., 2022
For citation: Gannesen V.V., Soloveva E.E. Features of operation of fishing vessels in ice conditions. Scientific Journal of the Far Eastern State Technical Fisheries University. 2022; 61(3): 77–86. (in Russ.).
The article was submitted 03.10.2022; approved after reviewing 05.10.2022; accepted for publication 07.10.2022
.

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.