93180595 6. Е. П. Лаптева, О. Е. Матвеева. Разработка модели процесса «Управление претензиями» на основе методологии IDEF0
There is no translation available.

Научная статья
УДК 366.543
DOI: https://doi.org/10.48612/dalrybvtuz/2023-66-06

Разработка модели процесса «Управление претензиями» на основе методологии IDEF0

Евгения Петровна Лаптева
Дальневосточный государственный технический рыбохозяйственный университет, Владивосток, Россия;
кандидат технических наук, доцент, доцент кафедры управления техническими системами Дальневосточного государственного технического рыбохозяйственного университета, SPIN-код: 6729-7689, AuthorID: 364951,  http://orcid.org/0000-0002-5360-5594
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ольга Евгеньевна Матвеева
Дальневосточный государственный технический рыбохозяйственный университет, Владивосток, Россия;
кандидат технических наук, доцент, доцент кафедры технологии продуктов питания, SPIN-код: 7061-7970, AuthorID: 771362, http://orcid.org/0000-0002-7334-4627
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Аннотация. В работе анализируется важность претензионной работы на предприятиях общественного питания. Раскрывается характеристика каждого этапа данного процесса, рассматривается методология IDEF0, как способ, позволяющий детализировать и конкретизировать каждый этап претензионной работы с помощью функциональной модели, что позволило обеспечить возможность наглядно графически отобразить не только этапы процесса, но и показать различные виды ресурсного обеспечения, а также дать развернутую характеристику каждого этапа по его входу и выходу.

Ключевые слова:  претензия, управление претензиями, предприятие общественного питания, процесс, требования, потребитель, качество, методология IDEF0

Скачать статью.

© Лаптева Е.П., Матвеева О.Е., 2023


Original article

Development of a model of the “Claims management” process based on the IDEF0 methodology

Evgenia P. Lapteva
Far Eastern State Technical Fisheries University, Vladivostok, Russia; 
PhD in Technical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Control of Technical Systems of the Far Eastern State Technical Fisheries University, SPIN-код: 6729-7689, AuthorID: 364951; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Olga E. Matveeva
Far Eastern State Technical Fisheries University, Vladivostok, Russia; 
магистр группы ОПм-212; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Abstract. The paper analyzes the importance of claim work at catering establishments. The characteristic of each stage of this process is revealed, the IDEF0 methodology is considered as a way to detail and concretize each stage of the claim work using a functional model, which made it possible to graphically display not only the stages of the process, but also to show various types of resource provision, as well as to give a detailed description of each stage by its input and output.

Keywords:  claim, claims management, catering company, process, requirements, consumer, quality, methodology IDEF0

© Lapteva E.P., Matveeva O.E., 2023

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.